Egyesületünk jelképe: Gorgófő
2015. January 27. Tuesday
Mit tudunk a Gorgóról?
Ez a mítosz, teljes egészében egy írónál sem található meg, csupán töredékekből állítható össze a legrégibb képes ábrázolatok segítségével. Amiben minden forrás egyetért, az talán a Gorgók eredete. Hésiodos az Istenek születésében három Gorgóról beszél. Ők Phorkys és Kétó tengeri istenek leányai, a Graiák (Ládón, Ekhidna és Thoósza) hugai: Stheno, Eryalé és Medusza. A történetekből az is világosan látszik, hogy hármuk közül Stheno és Euryalé halhatatlanok voltak, míg Medusza halandó. Egyértelmű még az a tény, miszerint Medusza valami módon várandós lett Poszeidón tengeristentől. A források itt rögtön szét is válnak, s a gorgók történetét mind másként mesélik el.
Egy monda szerint messze nyugaton, az Okeanos túlpartján, a holtak országának s a boldogok lakhelyének szomszédságában élt egy borzasztó szörnyeteg, kit félelmes ordításáról Gorgónak, másképp pedig Meduszának (hatalmas) neveztek, Stheno (erős) és Euryalé (messzeugró) nevű két nénjével, kikre később szintén átszállt a Gorgó név. Arculata széles, kerek és dühtől torzított, tompa orral, szélesre vont szájjal, kiöltött nyelvvel, disznófogakkal s tágra meredt szemmel, hajfürtjei ércből vannak s kigyóktól átszőttek. Ez az érc játssza a mítoszban a legjelentékenyebb szerepet, aki ezt meglátta, vagy a Gorgó szemébe tekintett, kővé vált. Tőle való féltében minden isten és ember gyűlölte az egy Poszeidón kivételével, akitől Chrysaort, az aranyfegyverzetű hőst és Pegasost, a szárnyas lovat fogadta méhébe.
Más költők, írók szerint valamikor mindhárman szépek voltak, deMedusza egyik éjjel együtt hált Poszeidónnal Athéné egyik templomában, s ezért az istennő mérgében nagyfogú, fémszárnyú, vigyorgó pofájú, hosszú agyarú, lelapult orrú, viperahajú szörnyetegekké változtatta mindőjüket, akiknek tekintetétől az emberek kővé dermedtek.
Fellelhetők olyan változatok is, miszerint a Gorgók egyenest a Hádész kapujának őrzői lettek volna, és az ókori világ nyugati peremén éltek.
Egy monda szerint messze nyugaton, az Okeanos túlpartján, a holtak országának s a boldogok lakhelyének szomszédságában élt egy borzasztó szörnyeteg, kit félelmes ordításáról Gorgónak, másképp pedig Meduszának (hatalmas) neveztek, Stheno (erős) és Euryalé (messzeugró) nevű két nénjével, kikre később szintén átszállt a Gorgó név. Arculata széles, kerek és dühtől torzított, tompa orral, szélesre vont szájjal, kiöltött nyelvvel, disznófogakkal s tágra meredt szemmel, hajfürtjei ércből vannak s kigyóktól átszőttek. Ez az érc játssza a mítoszban a legjelentékenyebb szerepet, aki ezt meglátta, vagy a Gorgó szemébe tekintett, kővé vált. Tőle való féltében minden isten és ember gyűlölte az egy Poszeidón kivételével, akitől Chrysaort, az aranyfegyverzetű hőst és Pegasost, a szárnyas lovat fogadta méhébe.
Más költők, írók szerint valamikor mindhárman szépek voltak, deMedusza egyik éjjel együtt hált Poszeidónnal Athéné egyik templomában, s ezért az istennő mérgében nagyfogú, fémszárnyú, vigyorgó pofájú, hosszú agyarú, lelapult orrú, viperahajú szörnyetegekké változtatta mindőjüket, akiknek tekintetétől az emberek kővé dermedtek.
Fellelhetők olyan változatok is, miszerint a Gorgók egyenest a Hádész kapujának őrzői lettek volna, és az ókori világ nyugati peremén éltek.
Egy bizonyos. Medusza végzetét az ifjú Perzeusz okozta, de ennek mibenlétéről ugyancsak megoszlanak a vélemények. Az általánosan elfogadott változat szerint Perzeusz, Zeusz halandó nőtől származó fia, Pallasz Athéné segítségével veszi fel a harcot a rémséges szörny ellen, hogy a gorgófő segítségével kiszabadíthassa Androméda etiópiai királynőt. A történet, amint Perzeusz levágja a Medusza fejét Athéné segítségével, gyakori témája az irodalomnak és a képzőművészetnek egyaránt. Lukianos a Tengeri párbeszédekben úgy meséli, hogy Athéné a pajzsát tartotta Perseusnak, hogy annak tükrében lássa a Meduszát, mivelhogy annak szemtől szembeni megpillantása azonnali halálát okozta volna a hősnek. Más elbeszélések szerint Perzeusz a saját pajzsát használta a rém szemmel tartására, minek segítségével győzedelmeskedett az alvilági erőkön. Álmukban lepte meg a gorgókat, levágta Medusza fejét egy sarló alakú fegyverrel, kinek megcsonkított testéből a kibuzgó vérrel előugrott Chrysaor és Pegasos. A két néne felébredvén, szélgyorsasággal indult a gyilkos üldözésére, de az szerencsésen eljutott keleti hazájába. A gorgófő (gorgoneion) ereje, melynek kihulló vére csodás rontó és gyógyító erővel bírt, most reá szállt át, majd Athéné elvette tőle és pajzsára illesztette amelytől az rémítő, lebírhatatlan fegyverré vált.
A történet egyik ősibb változata szerint maga Athéné öli meg a Gorgót. Innen kapja a Gorgóölő melléknevet és eszerint a Gorgóneiont (a Gorgófőt) is saját jogon viseli a pajzsán, nem Perzeusz ajándékaként.
A művészetben a Gorgó a Kr.e. 7. században jelenik meg, keleti hatásra. Az archaikus művészetben rémisztő külsejűnek mutatják. Eleinte gyakoriak egészalakos ábrázolásai is, rendszerint térdelőfutásban, később azonban uralkodóvá válik a Gorgófő, széles arccal, rémisztő szemekkel, kidugott nyelvvel, kígyókkal a hajában, gyakran négy szárnnyal és néhaszakállasan. Mint bajt elrettentő szimbólum gyakori pl. pajzsokon, kapukon, hajókon,csészéken, de sírokon is.
A templomok és szentélyek homlokzatát, síremlékeket gyakran díszítették Gorgó-fővel, mert azt tartották róla, hogy távol tartja a gonosz szellemeket. Ugyanebből a megfontolásból a katonák pajzsát is ez díszítette.
Külseje idővel megszelídül, és Kr.e. 400 környékén már kifejezetten szépségnek ábrázolják, a hellénizmus idején pedig nem rémisztő, hanem megrémisztett alaknak mutatják.
A templomok és szentélyek homlokzatát, síremlékeket gyakran díszítették Gorgó-fővel, mert azt tartották róla, hogy távol tartja a gonosz szellemeket. Ugyanebből a megfontolásból a katonák pajzsát is ez díszítette.
Külseje idővel megszelídül, és Kr.e. 400 környékén már kifejezetten szépségnek ábrázolják, a hellénizmus idején pedig nem rémisztő, hanem megrémisztett alaknak mutatják.